Trend industri

Pengaruh robot pengedaran terhadap industri logistik

c

Dengan perkembangan teknologi logistik, kita seharusnya tidak terbiasa dengan robot penghantaran. Dalam kehidupan seharian kita, banyak barang ekspres kita dihantar oleh pengirim, tetapi juga beberapa kota mula mempopularkan robot penghantaran. Untuk memperdalam pemahaman kami mengenai robot pengedaran, kami akan membawa anda untuk memahami kesan robot pengedaran terhadap industri logistik.

A.Mengurangkan memakan masa dari pesanan hingga penghantaran

Konsep memenuhi pesanan sebaik sahaja menerimanya dalam masa nyata menjadi kenyataan. Robot akan memudahkan untuk memindahkan pesanan dari kemudahan pengeluaran ke dulang robot ke pembungkusan, harga dimensi, memuatkan dok dan bekas penghantaran.

B.Mengurangkan kesilapan dan keperluan logistik terbalik
Keupayaan robot untuk merekod sejumlah besar data dan memeriksanya untuk kesilapan dengan ketepatan yang besar menyebabkan pengurangan kesilapan yang tiada tandingannya.
Akibatnya, akan ada permintaan yang lebih rendah untuk proses logistik terbalik mengenai pesanan yang tidak pasti.

C. Lebih banyak langkah penyelenggaraan pencegahan
Walaupun robot tidak memerlukan makanan atau air, mereka memerlukan penyelenggaraan.
Pertumbuhan penggunaan robot dalam pergudangan dan sepanjang logistik memerlukan lebih banyak jurutera dan pakar untuk melaksanakan penyelenggaraan pencegahan yang didorong oleh Internet of Things, dan untuk memperbaiki masalah yang timbul. Peranan pekerja manusia dalam industri logistik pada asasnya berubah.

D. Mengurangkan beban buruh
Seperti disebutkan di atas, penggunaan robot dalam industri logistik secara langsung akan mempengaruhi tenaga kerja fizikal yang dilakukan oleh pekerja manusia.
Walaupun ini mungkin tampak bermoral dan berempati, ini memberi peluang kepada pekerja untuk berpindah ke pekerjaan yang lebih berwawasan dan menyenangkan.
Penggunaan robot untuk tugas manual, seperti berjalan untuk jangka masa yang panjang, mengangkat produk dan objek yang berlebihan berat badan, atau terlibat dalam bentuk latihan fizikal lain yang mungkin tidak dapat dicapai oleh beberapa pekerja, akan meningkatkan tenaga kerja dengan menawarkan pekerjaan kepada orang yang tidak dapat bekerja dalam operasi logistik tradisional.

g

E.Mengurangkan mod kelewatan pengangkutan antara pengeluar dan pusat pengedaran

Oleh kerana semakin banyak robot digunakan dalam proses logistik, kelewatan pengangkutan antara pelbagai mod pengangkutan juga akan dikurangkan.
Ini akan menjadi hasil analisis yang cepat mengenai faktor-faktor kesan semasa penghantaran, termasuk cuaca, keadaan lalu lintas dll.
Pada akhirnya, produk yang mencapai pusat pengedaran lebih cepat dapat dihantar kepada pelanggan dengan lebih cepat.

F. Memacu kuasa pemprosesan yang lebih baik dan pantas melalui Internet of Things
Salah satu faedah terbesar menggunakan robot dalam logistik adalah dari Internet.
Apabila robot dalam talian, keperluan untuk lebih banyak integrasi antara pelbagai peranti akan bertambah.
Akibatnya, Internet of Things akan menjalin hubungan simbiotik dengan robot.
Ketika satu bahagian hubungan berkembang, begitu juga yang lain, dan sebaliknya.


Aplikasi utama

Senario penggunaan produk ditunjukkan di bawah

Penghantaran ekspres

Pergudangan

E-Dagang

Pengeluaran

Pasar raya